Minua rasittaa melkoisesti se, etten yleensä löydä etsimääni neuleohjetta mistään. Halusin tehdä tytölleni mekon, joka olisi neulottu ja yksinkertainen. Tärkeää oli myös se, etten joudu koko ajan tuijottamaan ohjetta ja laskemaan silmukoita, koska se vie nopeasti neulomisesta kaiken ilon. En löytänyt ohjetta mistään, joten päätin kerrankin luottaa itseeni ja kehittää sellaisen päästäni.
Kuvassa on lisätty kontrastia selkeyden vuoksi, mistä syystä myös neuleen epätasaisuus korostuu. Jos neulekäsialasi ei ole siisteimmästä päästä, suosittelen valitsemaan mahdollisimman tumman langan, jolloin yksittäiset silmukat eivät erotu niin hyvin. Itse valitsin tuollaisen tummanvihreän (kuva vääristää väriä), jossa virheet eivät luonnonvalossa kamalan hyvin näy.
Mekko on neulottu koon 3 tai 3,5 pyöröpuikoilla, en ole ihan varma. Puikot kannattaa joka tapauksessa valita oman käsialan mukaan. Lankana käytin Maija-nimistä Gjestalin villasekoitelankaa (tietoja ja värivalikoimaa näkee esimerkiksi täältä). Lankaa kului vähän päälle kaksi 50 g kerää eli osta kolme, jos haluat tehdä tällaisen mekon tästä langasta. Lopuista voit neuloa vauvalle vaikka tossut, lapaset tai molemmat. Jos haluat jostain syystä välttämättä käyttää Novitan lankaa, luulisin, että Nalle on paksuudeltaan sopivaa. Mekko on tarkoitettu käytettäväksi bodyn/paidan ja sukkisten kanssa, joten langan ei välttämättä ole pakko olla kovin pehmeää.
Ja sitten ohjeeseen (Tällä ohjeella tulee minun käsialallani noin 60-70 senttiselle vauvalle sopiva mekko, isomman voit tehdä samalla ohjeella käyttämällä paksumpaa lankaa ja isompia puikkoja. Kannattaa kuitenkin ottaa mittoja ja neuloa mallitilkkuja oikean koon varmistamiseksi, jos alat kikkailla lankavalinnoilla.):
Luo pyöröpuikoille 180 silmukkaa. Tämä on mekon helma. Neulo vähän matkaa joustinneuletta yksi oikein, yksi nurin. Itse neuloin noin 1 cm, mutta olisi saanut neuloa enemmänkin, nyt helma kääntyy vähän turhan helposti ylöspäin. Jos et neulo alkuun joustinneuletta, helma alkaa rullaantua ulospäin. Tämä voi tietysti olla myös toivottu efekti.
Seuraavaksi neulo noin 4 cm sileää neuletta. Sen jälkeen tee kavennukset niin, että puikoille jää 170 silmukkaa. Käytännössä tämä tapahtuu neulomalla aina joka 17. ja 18. silmukka oikein yhteen. Neulo jälleen noin 4 cm sileää. Tämän jälkeen tee taas kavennuskerros niin, että puikoille jää nyt 160 silmukkaa eli aina joka 16. ja 17. silmukka yhteen. Jälleen 4 cm sileää ja taas kavennukset, joka 15. ja 16. silmukka yhteen. Kavennuskerros tulee aina 4 cm välein ja jokaisella kavennuskerroksella vähennetään 10 silmukkaa (eli seuraavilla kavennuskerroksilla joka 14. ja 15., joka 13. ja 14. ja joka 12. ja 13. yhteen), kunnes jäljellä on 120 silmukkaa. Viimeisen kavennuskerroksen jälkeen neulo vielä noin 4 cm sileää neuletta.
Tämän jälkeen tarvittaisiin pariton määrä silmukoita, koska helmineule pyöröpuikoilla ei oikein onnistu muuten. Tämä hoituu näppärästi kaventamalla (salaa) kaksi silmukkaa oikein yhteen ennen helmineuleen aloittamista. (Jos et halua syyllistyä moiseen rikokseen, voit toki neuloa mekon yläosan vaikkapa joustinneuleena tai sileänä neuleena, omalla vastuulla.) Helmineulettahan neulotaan niin, että ensin neulotaan vuorotellen oikea ja nurja silmukka ja sen jälkeen neulotaan aina oikea silmukka nurin ja nurja oikein. Jos et osaa ennestään tai ymmärrä selostustani, googlaa helmineule. Neulo helmineuletta noin 6 cm ja päättele sitten silmukat. Yritä päätellä melko löyhästi, ettei mekon yläreuna kiristä.
Tämän jälkeen pitää neuloa vielä mekolle olkaimet. Minä neuloin nekin helmineuleena. Nosta jokaisen puikon alussa ensimmäinen silmukka neulomatta, tai saat vielä epäsiistimmät olkaimet kuin minun tekemässäni mekossa. Minun olkaimieni leveys oli 8 silmukkaa. Minun mekossani olkainten pituus on 25 cm ja ne ovat ehkä aavistuksen liian pitkät, koska joustavat pystysuunnassa. Tietysti voit kokeilla olkaimien neulomista myös vaakasuunnassa. Jos et halua, että olkaimet laitetaan takaa ristiin, tee niistä vähän lyhyemmät.
Lopuksi kiinnitä olkaimet ompelemalla tai virkkaamalla sopiviin kohtiin mekon yläreunaan. Virkkaa olkainten toisiin päihin ketjusilmukoista napinlävet. (Itse en osaa juuri ollenkaan virkata, tein vain sopivan pituisen pätkän silmukoita. Eikös niitä jonossa olevia silmukoita sanota ketjusilmukoiksi? Kiinnitin sitten ketjun pään sellaisella hienoudella, jota kutsutaan tietääkseni kiinteäksi silmukaksi.) Napinläven koko määräytyy luonnollisestikin napin koon perusteella. Kokeile, mahtuuko valitsemasi nappi siitä läpi juuri ja juuri. Silloin se on sopivan kokoinen. Muussa tapauksessa pura viimeiset silmukat ja kokeile uudestaan. Nappien valinnassa suosittelen turvallisuussyistä sellaisia, joissa on reikiä enkä tuollaisia, jotka minun tekemässäni mekossa on. Nuo minun valitsemani näyttävät siinä määrin karkeilta, että lapsella voi tulla mieleen maistaa ja vauvojen mielestähän kaikkea on joka tapauksessa mukava tunkea suuhun. Mitkä napit sitten valitsitkin, kiinnitä ne lujasti ompelemalla mekon etupuolelle, noin puoliväliin helmineuletta.
Toivottavasti ohjeestani saa selvää. Lisäkysymyksiä saa myös esittää. Ohjetta saa kopioida, muokata ja levittää minun puolestani vapaasti.
Mainokset